Ja? Ale które Ja?

Ja: ten aspekt jaźni, który reprezentuje osobę znającą siebie, składnik ja, który używając terminologii Wiliama Jamesa „ma świadomość siebie”.

Ja aktualne, termin K. Horney oznaczający całość życia psychicznego w danym momencie; skrótowe określenie mające odniesienie do całej psychiki jednostki w danym momencie czasowym, włącznie z elementami nieświadomymi

Ja idealne, w znaczeniu ogólnym: udoskonalony i uwznioślony obraz samego siebie, zgodny z naszym wyobrażeniem o tym, jakimi chcielibyśmy się stać: w tym ujęciu termin ten oznacza cel dążeń osobowościowych dobrze przystosowanej jednostki. W teorii K. Horney neurotyczny obraz siebie, jaki tworzy jednostka wierząc, że rzeczywiście osiągnęła ów chwalebny stan

Ja odrzucone, termin używany przez W. Jamesa w odniesieniu do wypróbowanego przez jednostkę i następnie porzuconego modelu tożsamości, często w liczbie mnogiej w związku  z założeniem, że większość ludzi dokonuje kilku takich odrzuceń w ciągu dnia.

Ja odzwierciedlone, termin wprowadzony przez C.H. Cooleya aby scharakteryzować sytuację, w której jednostka postrzega siebie taką, jaką jest w oczach innych. Obraz siebie tworzony przez jednostkę, który powstaje jako konsekwencja poglądów, jakie inni mają na jej temat.

Ja przedmiotowe aspekt jaźni, obejmujący te składniki całości ja jednostki, które wywodzą się z otoczenia, posiadania dóbr materialnych, zinternalizowanych wartości społecznych, właściwie z całego zbioru stanów świadomości jednostki. W. James określał to ja jaźnią empiryczną lub Ja poznanym i odróżniał je od Ja poznającego. G.H. Mead używał tego określenia w podobny sposób, ale z większym naciskiem na aspekty społeczne. Określane także jako Ja psychologiczne.

Ja realne, w systemie K. Horney: hipotetyczny zbiornik energii psychicznej, która może zostać spożytkowana na zorientowanie jednostki ku normalnemu, nieneurotycznemu  życiu.

Ja społeczne, termin ogólny, używany na kilka sposobów, z których każdy ukazuje jakiś aspekt przestrzeni psychicznej między społeczeństwem a Ja: te aspekty Ja, które są silnie zdeterminowane przez wartości i wpływy społeczne; ta część jaźni czy osobowości, którą łatwo dostrzec innym osobom w toku interakcji społecznych; te składniki osobowości, które jednostka postrzega jako ważne w interakcjach społecznych; wyobrażenie jednostki o tym, jak postrzegają ją inni

Reklamy

One thought on “Ja? Ale które Ja?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s