Dzień walki z depresją.

people-2588192_1280          23 luty to Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją. Niewielu z nas wie, że Światowa Organizacja Zdrowia umieściła tę chorobę na czwartym miejscu jeśli chodzi o najważniejsze problemy zdrowotne świata. Niestety prognozy też nie wyglądają optymistycznie, ponieważ depresja do 2020 roku może zająć pierwszą pozycję. Dzieje się tak z powodu nieświadomości, niezrozumienia oraz niewiedzy społeczeństwa jeśli chodzi o to schorzenie.

Większość z nas, bo nawet trzy czwarte Polaków, uważa, że to temat wstydliwy i należy go ukryć. Między innymi jest to jeden z powodów, dla których trudno walczyć z tym stereotypem. Powstaje dużo różnych kampanii mających na celu uświadomienie i doinformowanie, lecz aby były skuteczne, powinniśmy zmienić nasze podejście do tej choroby. Należy pamiętać, że depresja to choroba, którą się z powodzeniem leczy i z którą można wygrać. Trzeba tylko ją rozpoznać i podjąć leczenie pod okiem specjalisty.

Jeśli chodzi o osoby szczególnie zagrożone tą chorobą to można podzielić je na trzy grupy. Pierwszą z nich jest dojrzewająca młodzież. Uważa się, że nawet co czwarty nastolatek może mieć ten problem. Drugą grupą są kobiety w okresie okołoporodowym. Choroba dotyka nawet 20 procent młodych matek. Do trzeciej grupy ryzyka należą osoby w podeszłym wieku i jest to ok. 15 procent. Według wielu specjalistów są to dane mocno zaniżone, ponieważ wiele chorych nie jest zdiagnozowanych.

Czynnikiem utrudniającym leczenie depresji jest na pewno ograniczona ilość specjalistów i lekarzy szczególnie dziecięcych. Szacuje się, że w naszym kraju jest tylko ok. 400 psychiatrów dziecięcych. Jeśli chodzi o psychologów i pedagogów to aż 44 procent szkół nie ma takiego specjalisty w swojej placówce. Należy podkreślić, że dziś leczenie jest trudne ponieważ brakuje publicznych miejsc, a prywatne wizyty są drogie.

Rodzice niestety też swoim podejściem nie pomagają dziecku myśląc np. „ Może samo przejdzie ”. Wynika to oczywiście z ich nieświadomości, że depresja jest chorobą i należy ją leczyć jak każdą inną. Kiedy dziecko ma katar, gorączkę lub boli je brzuch rodzice robią wszystko, by przynieść mu ulgę, ale jeśli cierpi psychicznie to zbyt często czekają, że może samo minie. Jest to wielki błąd. Warto zmienić takie podejście.

Pamiętajmy, że aby skutecznie walczyć z depresją, należy ją przede wszystkim zrozumieć, następnie rozpoznać jej objawy i podjąć specjalistyczne leczenie pod okiem terapeuty. Należy pamiętać, że szybkie i fachowe leczenie daje większą szansę na wyzdrowienie. To nie jedyna korzyść z leczenia. O ile depresja faktycznie po jakimś czasie sama przechodzi, o tyle może powodować wiele przykrych konsekwencji i powikłań. Niestety najgorszym z nich jest śmierć osoby chorej. Około 1/4 osób chorych, w wyniku ogromnego cierpienia, skali którego trudno zrozumieć osobie zdrowej, poważnie planuje lub targa się na życie. Wiele osób ulega wypadkom, traci pracę, słabo radzi sobie w szkole. Z tego powodu dochodzi do rozwodów, psują się relacje w rodzinie, traci się przyjaciół. Bardzo cierpią dzieci chorych nie mając należytej opieki i troski. Jeśli matka jest w depresji prawdopodobieństwo, że jej dziecko będzie miało zaburzenia zachowania znacząco wzrasta. Kolejnym niekorzystnym skutkiem mogą być nawroty. Osoby, które podejmą leczenie, tak psychologiczne jak i farmaceutyczne, są narażone na mniejszą ilość nawrotów aż o 80 %. W przypadku nastolatków to nie tylko walka z epizodem depresji, ale chodzi tu o całe życie młodego człowieka. Wczesne rozpoznanie i leczenie pierwszego epizodu może zablokować rozwój choroby i sprawić, że nie przejdzie ona w formę przewlekłą ciągnącą się przez całe życie. Średnio chory ma nawrót co 6 -7 lat. Bywa, że cierpi, na taką lub inną formę choroby, przez całe życie. Stany lekkiej depresji tzw. dystymiczne mogą trwać nawet kilka lat. Tak więc warto zrozumieć depresję i ją leczyć. Zachowajmy czujność, rozmawiajmy na ten temat codziennie, a nie tylko w Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją.

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )